top of page
Keresés

Gyermekirodalom 2022 - A kimaradók III.

Ahogy előttem @csgabi és @PTJulia is, én mutatom be a top 10-ből kimaradt, de említésre mindenféleképpen érdemes gyermekkönyvek harmadik csoportját.

Friss zsűritagként rácsodálkoztam a 187 db 2021-ben megjelent könyvre. Soha nem gondoltam volna, hogy ennyi jó (és rossz) gyerekkönyv jelenik meg 1 év alatt magyar szerzők tollából.

A kimaradók III. részébe történő válogatás sem volt egyszerű, de igyekeztem különböző szempontok alapján kiválogatni a könyveket. Műszaki beállítottságú aggyal talán másként hatott rám pár könyv, mint a zsűritagok többségére.



Az első könyv, amit ajánlok Jánky István: Verespataki ​bányászmesék. A könyv azonnal izgalomba hozott, mivel a Miskolci Egyetemen végeztem kohómérnökként, a bányászat a testvérszakmánk, a bányászok a barátaink, szinte családtagjaink. Verespatak pedig egy olyan bányászváros, amely ma már a világörökség része! Jánky István még az Osztrák-Magyar Monarchiában született, ezen belüli költözések, majd határmódosítások miatt hosszú éveken át nem láthatta lánya családját, de rendszeresen írt nekik, unokájának külön is, ezeket a leveleket gyűjti össze és mutatja be a könyv. A könyvet több zsűritagunk is méltatta. @Tarja_Kauppinen szerint „A kultúrkincs kifejezés nem véletlen, őseink életmódjának, mondavilágának ismerete szinte pótolhatatlan, ezért is rendkívül örvendetes, hogy vannak még ilyen kötetek, melyek tolmácsolják, őrzik és ápolják szellemi örökségünket, és közvetítik a mai gyermekek számára. Szívből ajánlom ezt a könyvet minden felelősségteljes szülőnek, és remélem, hogy minél több iskola könyvtára is beszerzi, hogy ne merüljenek feledésbe a gyökereink.”

@PTJulia a következőt írja: „A történetek a 19. század utolsó évtizedeinek valóságos és mesebeli világába kalauzolnak. A nagypapa egy-egy mesén túl a saját gyerekkori emlékeit írja meg leveleiben unokáinak, s hagyományozza így a családi legendárium számára. Szerencsére a dédunoka és a Koinónia Kiadó láttak fantáziát abban, hogy a levelek egy részét közkinccsé tegyék, így született meg ez a kötet. Néprajzi értékén túl tényleg olvasmányos, érdekes, leköti a gyerekek figyelmét is.”


A következő könyv, amit jó szívvel mutatok be Acsai Roland: Hoffmann ​meséi c. könyve. Offenbach műve az operairodalom máig közkedvelt klasszikusa, az általános műveltség része. Offenbach – és E.T.A. Hoffmann – felnőtteknek készült történeteit a méltán népszerű író, Acsai Roland írta át gyermekeknek, kiskamaszoknak és mese iránt fogékony felnőtteknek szóló, modern, humoros, izgalmas könyvvé, aminek segítségével az olvasók közelebb kerülhetnek a kultúra klasszikus műveihez, valamint a nagyszerű illusztrátor megkapó, összetéveszthetetlen képi világa is. @krlany így látta: „Én ezzel egy kicsit elfogult vagyok, mert szeretem Offenbach-ot. Ez a mese pedig kellően humoros, izgalmas a maga álmodozó költő módján, no de ilyen a szerelem. Az illusztrációkat is nagyon szerettem.”

Nem tudok szó nélkül elmenni Cserkuti Dávid illusztrációi mellett, teljesen lenyűgöztek. Aki teheti, kövesse valamilyen közösségi oldalon Dávidot és gyönyörködjön!


Következzen Marabu: A ​gonosz törpekommandósok világuralmi terveinek csúf bukása egyetlen eseményteli csütörtök délután. Imádtam, az ügyes áthallásokkal, humoros párhuzamokkal együtt, egyszerűen fenomenális. A könyv jelenleg 89%-on áll, és zsűritársaim ódákat zengenek róla, @bagie tömören ennyit ír: „Imádtam. Zseniális. Igazi Marabu rajzok – zseniális humor – kalandos történet. Ajánlom.”

Hogy jegyezzük meg, ki is az a Marabu, @Nikolett0907-től idézek: „Marabu, azaz Szabó László Róbert szerző neve igencsak egyszerűnek tűnik, pedig valójában egy színes egyéniséget takar. Hétköznapibb értelemben a HVG heti lapszámokban találkozhat a szemfüles olvasó munkáival. Aki persze nem olvassa az újságot, annak újdonságként fog hatni – én magam is ide tartozom –, de az illusztrációk és a történet fergeteges élményt fog nyújtani, ebben biztos vagyok.”


A következő könyv Mechler Anna: Vonat mesék nagykönyve. Mint fiús anyuka nem ez volt az első olvasmányunk az írónőtől, a hatévesem rajongott is érte. Nekem talán kevésbé tetszett, mint a korábbiak, de a célközönség nem én voltam, így maximálisan ajánlom minden járművekért rajongó kisgyereknek! @bagie így írt róla: „Hajba László rajzai a szívem csücskei – imádom. A vonatokat / villamosokat – kötött pályás járműveket – imádom. Ugyan az olvasás befejezése után volt valami ici-pici hiányérzetem – de azért ez a könyv szerintem tökéletes sokkerekű járművek iránt rajongó gyerek(lelkű felnőtt)eknek…”


A zsűritagok között Gáti István: Kornél, a kobra c. könyve is eléggé megosztó volt. Én azok táborát erősítem, akiknek tetszett és ajánlják elolvasásra. @PTJulia tökéletesen összefoglalja a véleményem: „A verses mese nem könnyű műfaj, s le a kalappal Gáti István előtt, hogy rögtön egy egész könyvnyi eposzt szőtt Kornélról, a tetkókobráról. Az ötlet nagyon is eredeti, a rímek helyenként a legjobb poénig ülnek – máshol viszont döcögnek. A történet bohókásan halad a végkifejlet felé, az én kedvenc részem Barbi iskolai kalandja volt. Meglepő élmény lehetett :-)) A rajzok is passzolnak ehhez az őrült kalandozáshoz.”


Végül, de nem utolsósorban szeretném felhívni a figyelmet Dr. László Tímeára, akinek az Olívia, ​Nonó és Beni kutya c. könyve szerepelt a zsűrizendő könyvek között. @Tarja_Kauppinen véleménye a következő: „Igen, ezt az életformát is népszerűsíteni kell: a szerző főállású anya, ennek kapcsán született ez a könyv, melyben minden szép, biztonságos, gyerekbarát, ideális és idillikus, mégsem esik túlzásba, a maga nemében teljesen életszerű marad. Napjaink nagy erénye a főállású anyaság, a háztartásbeliség újrafelfedezése, hiszen azok az évek, amíg a gyerekek gyerekek, nem fognak visszatérni, és nem lehet őket később bepótolni, ha a maga idejében elszalasztjuk. Szívből kívánom, hogy minél több gyereknek adasson meg hasonló biztonságos, ideális gyermekkor, és ilyen családcentrikus szülők, akik minőségi időt töltenek velük, észszerűen reagálnak a szükségleteikre, és mindent megadnak nekik ahhoz, hogy magabiztos, sikeres emberekké válhassanak. Ez a könyv is hozzájárulhat a világ gyerekbarátabbá, biztonságosabbá tételéhez. Szép, igényes, és fizikailag is nagyon masszív kötet.”

Fontosnak tartom elmondani, hogy bár a könyv olvasása közben Bogyó és Babóca érzésem volt a stílus miatt, de a szerző bejegyzéseit olvasva mind Instagramon, mind a blogján – főleg melyeket imádott édesapja halála kapcsán írt – meggyőződésem, hogy tehetséges és fogunk még tőle top 10-es könyvet olvasni!


A 2021-es gyermekkönyvtermés bírálói, vagyis a zsűri tagjai voltak: @Boglárka_Madar, @dtk8, @Ancsúr, @Tarja_Kauppinen, @csgabi, @Driz, @Enikő_Juhos, @Rózsabogár78, @Rita_Galló, @Nikolett0907, @PTJulia, @krlany, @Honey_Fly, @bagie, @meseanyu, @icu79, @katen, @Citrompor, @gab001, @szavanna és @Josanandi.


Holnap pedig felfedjuk a top 10-es listát, tehát figyeljétek a zónát és a blogot!

Az 1. beharangozó itt.

A 2. beharangozó pedig itt található.

Addig is @meseanyu listájáról érdemes válogatni.


Karcgazda: @szavanna


73 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page