top of page
Keresés

Gyermekirodalom 2023 - A kimaradók II.

Tegnap @Juca karcában már olvashattatok egy-két olyan kötetről, ami nem fért bele ugyan a gyerekzsűri top10-es listájába, de azért érdemesnek tartjuk arra, hogy felhívjuk rá a figyelmeteket. Ma én is hoztam nektek pár ilyen figyelemre méltó könyvet.


Elsőnek Hatvani Csaba kötetét választottam, amelynek első része felkerült a 2020-as listára. Az új könyvnek sajnos ez most nem sikerült, pedig szerintem a Parányi talányok 2. még jobb is, mint az előző, legalábbis, ami az illusztrációt illeti. Az első kötet rajzai nekem nem tetszettek, de most már ez is szuper volt Sebők Orsolyának köszönhetően. A versek, a rejtvények pedig hozták az első kötet magas színvonalát. Nagyon kedves, érdekes és csodaszép könyv, kisgyerekekkel remek szórakozás böngészni a rajzokat, olvasni a verseket, tudnivalókat, vagy találgatni a feladatok megoldásait. @PTJulia is értékesnek találta a könyvet: „Eredeti rajzos-verses találós kérdéses kötet. Túlmutat a rejtvényeken: apró nyelvi feladat és az adott állathoz kapcsolódó érdekesség is található minden oldalon. Ez az a kötet, ami bátran ajánlható egy óvodás, de akár egy 1-2. osztályos gyerek számára. Érdemes egy oviban, általános iskolai osztályban is tartani belőle egy példányt a könyvespolcon.”


Mészöly Ágnes kötete a Móra kiadó Már tudok olvasni! című sorozatában jelent meg, és szerintem nagyon szórakoztató vakációs olvasmány lehet a kezdő olvasók számára. A lila boríték aranyos könyv izgalmas misztikus szállal és jó üzenettel arról, hogy a lányok is bármit elérhetnek. @nicosia így ír róla: „A Lila boríték egy nagyon helyes kis történet igazán különleges emberekről. Levi és képregényrajzoló anyukája Zebegénybe költözik űrkutató édesanyja régi házába. Levi magányos, de mindennapjait aztán különleges levelek teszik izgalmassá. Kicsit misztikus a történet, mégis szívmelengető, és vidám. Oldja a magányosság érzését, és segít feldolgozni azt, ha valakinek az anyukája sokat dolgozik (még akkor is, ha nem feltétlenül űrkutató).”


Bán Zsófia Vagánybagoly sorozatának már az első kötete is megosztó volt, és ez így volt most a második résszel is. A Vagánybagoly és a negyedik Á nem aratott osztatlan sikert a zsűriben, de nekem például nagyon tetszett, jobban, mint az első rész. Így volt vele @csgabi is: „Őszintén nem értem, hogy mi történt, ugyanis amennyire nem szerettem Vagánybagoly és a harmadik Á történetét, annyira kedveltem ezt a mesét. Talán az lehet ennek az oka, hogy korábban a szerző nem írt gyerekkönyvet, és ez a sorozat az első a számára ebben a műfajban, és a sorozat második kötetének megírásakor már belerázódott? Mindenesetre nagyon örülök, hogy elolvastam a sorozat második részét, annak ellenére, hogy aggódtam az esetleges csalódás miatt. Csakhogy nem ért csalódás, éppen ellenkezőleg: remek történeteket kaptam, fontos témákat dolgozott fel a szerző, élvezetes volt a stílus és – azt gondolom –, hogy nemcsak a felnőtt olvasók, de a gyerekek is szerethetik ezt a kötetet.”


Balázsy Panna új kötetében is fontos téma, a környezetvédelem áll a középpontban. A Földindulás az Ökobanda sorozat első része, gyönyörű kivitelű könyv, és még virágmag is jár hozzá. @Juca így vélekedik róla: „Szerintem ez egy remek sorozatkezdő kötet. Nincs túlírva, nem akarja megváltani a világot a környezetvédelem tekintetében, és maga a történet is érdekes, amellett, hogy sokat lehet belőle tanulni. Kíváncsian várom a folytatást, ahol Polliék a nyári szünetben visszatérnek majd a vidéki birtokra.”


Végezetül jöjjön Pernyész Dóra idén zsűrizésre került könyve, a Majd ha fagy!. Az írónő történeteivel valahogy mindig úgy vagyok, hogy sok minden tetszik bennük, de mindig akad valami kis hiányosság, disszonancia, ami kizökkent, és így nem tökéletes az élmény. Ettől függetlenül szerintem az élvonalban vannak ezek a kötetek, a legújabb is egy nagyon érdekes és jól kidolgozott történet, az illusztráció pedig szuper. @icu79 is nagyon jó véleménnyel volt róla: „Óvónőként napi szinten szembesülök vele, hogy mennyi kis királyi, hercegi sarj szaladgál apró lábaikon szerte a világban. Sajnos egyre több gyermek gondolja magát „feljebbvalónak” a többieknél, és néha igazán undok módon viselkednek társaikkal. Ez a mesekönyv egy ilyen kislányról, Kamilláról szól, aki a saját bőrén tapasztalhatja meg, hogy társak, és barátok nélkül nem sokra megy az életben. Fontos tanulság ez, mindenkinek! Nagy erénye a könyvnek, hogy bár tanítani próbál, azt nem szájbarágósan teszi. Nekem nagyon tetszett a történet, és szerintem az illusztráció is nagyon passzol hozzá. Néha egészen érdekes nézőpontból ábrázolja a történéseket.”

Remélem, sikerült érdekes könyveket ajánlanom nektek, és kellőképpen izgultok már, hogy kik lesznek a legjobbak. ;-) Holnap @dtk8 vár még benneteket egy utolsó beharangozó karccal, aztán szombaton lehull a lepel, és jön a top10. :-)


Karcgazda: @meseanyu

87 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page