top of page
Keresés

Ifjúsági irodalom 2022 – Kimaradók III.

Frissítve: 2022. jún. 13.

Számomra zsűritagként mindig az utolsó hónap, a „hajrá” a legnehezebb. Ilyenkor döbbenek rá arra, hogy mennyi JÓ könyv születik magyar kortárs szerzők tollából (illetve arra is, hogy mennyi mindent szeretnék még olvasni, de ez azt hiszem örök könyvmoly probléma). Tavaly valahogy nehezebben csúsztak a kategória könyvei, idén is voltak hullámvölgyek, de úgy gondolom, hogy büszkék lehetünk arra, hogy a hazai szerzők igenis jelen vannak az irodalmi életben! Az idei zsűri alatt csöppentem olyan világba, ami vetekszik Roxforttal, számos alkalommal utaztam vissza a történelemben, vagy éppen újra tiniként együtt izgultam vagy sírtam a történet szereplőivel. Fogadjátok szeretettel a harmadik beharangozót! Ugyan az itt említett könyvek nem kerültek be a TOP10-be de ettől függetlenül érdemes őket elolvasni!




Az első könyvvel szeretnélek titeket egy utazásra invitálni Rettig Attila: Emila bolygóközi kalandjai című könyvén keresztül. @Chöpp így írt a könyvről:„Egy kedves, hasznos információkat és szép üzeneteket tartalmazó könyvecske Emila bolygóközi utazásairól. Mindegyik kaland tanít valamit Emilának magáról. Minden megszerzett tapasztalattal komolyabbá és felnőttebbé válik. Színeket, barátságot, vigaszt kap és elfogadást tanul. Rájön, hogy a végtelen semmit sem ér szeretet nélkül, és anélkül, hogy ismerjük önmagunkat és minél jobban megismerjük a környező világot.”

A könyvben számos értékes gondolat szerepel, ezekből az alábbiak fogtak meg engem különösen:

”Ahhoz, hogy tudjuk, mi a jó a másiknak, egy picit mindig a másik fejével is kell gondolkodnunk, és arra is kell figyelni, hogy vajon amit én a másikkal teszek, illetve amit neki mondok, az hogyan eshet neki. Egy picit bele kell képzelni magunkat a másik helyébe.”

_”Nekünk itt az a dolgunk, hogy a mi átlátható és véges világunkat a lehető legélhetőbbé tudjuk tenni. Ezt leginkább azzal érjük el, hogy minél több jót teszünk azokkal, akikkel élünk, és a környezetünkkel, ahol élünk.”



A következő könyvvelegy kicsit visszaugrunk az időbe. Tasnádi István: Helló, Héraklész! könyvével pikk-pakk az ókori görög világban találjuk magunkat. Ha valaki csak egy kicsit is beleolvas a könyvbe, biztosan egy kicsit kuncog majd magában, hiszen az egész könyv nagyon humoros. @kratas szerint ”Hatalmas! Zseniális humor és nyelvezet, amihez a rajzok tökéletes kiegészítők!Kedvenc lesz, mert ezt újra kell olvasni :)” @PTJulia elsősorban kiskamasz fiúknak ajánlja: ”Jó az alapkoncepció, nagyon kellenek az ilyen könyvek. Ebből is simán kinézem, hogy képes egy kiskamasz fiút is lekötni. Nekem felnőttként és lányként több helyen erőltetett volt, de nem én vagyok a célközönség. Külön szuper, hogy képregényjellegű az illusztráció!” @Molymacska tetszését is elnyerte a könyv: ”A történet Héráklész kalandjait mutatja meg, legkisebb korától egészen addig, amíg teljesíti a 12 próbát. Közben pedig nem csak őt, de mindenki mást is megismerhetünk a környezetében, és persze óvatlanul is bekúszik a görög mitológia a fejünkbe. […] Nem tudom, mit mondhatnék még, mert imádom ezt a kötetet, és iszonyúan vicces, miközben azért valamennyire hiteles is. Ókori görög felé rajongó kiskamaszoknak szinte kötelező olvasmány.



Folytatjuk az időutazást, ezúttal a honfoglalók világába kalauzol el Váradi Anna: Honfoglalás című könyve. Bevallom, nekem személyes kedvencem lett ez a könyv, így ha a TOP10-ben nem is, mindenképp szerettem volna, ha a beharangozókba helyet kap. @Gelso számára is nagyon pozitív olvasásélmény volt:

”Nagyon kellemes olvasmányélmény volt, nehéz is leírnom, hogy volt, mert még mindig benne élek kissé. […] A jellemfejlődés íve hatalmas és egyenletes, Bence minden olyat, ami jó – felismer és felhasználja a jelenben. Élveztem ezeket a felfedezéseket, rácsodálkozásokat és örültem, hogy példás barátokat, értelmes hobbit, számára szórakoztató, élvezetes szabadidős elfoglaltságot talál.” @Chöpp kicsit félve vette kézbe a könyvet, de végül ő is pozitív élményekkel rakta le: ”Ahogy kézbe vettem Váradi Anna könyvét, kissé megijedtem. Nehéz, nagy, vaskos kötet. Ha én megrettenek tőle, vajon mi lesz a fiatal olvasók véleménye? Vajon belekezdenek és elég kitartóak lesznek-e, hogy a kalandok végéig eljussanak? Ráadásul ez az első kötet. Több hasonló téglának néznek elébe, ha belefognak. Ilyen és hasonló kérdések foglalkoztattak addig, amíg Csekéék megyeri családjával meg nem ismerkedtem. Az etelközi ősmagyar életmód azonnal magával ragadott. Nem mondom, sci-fi kedvelőként nincs ellenemre az időutazás sem. Sőt! Érdekes, izgalmas és hasznos információkkal leszünk gazdagabbak, miközben késői vándora a végtelen időnek visszacsöppenünk történelmünk egyik messzi hőskorába, körülvesznek bennünket az ősök szellemei, a természethez oly közel élő őseink lélekhitének szívmelegítő hagyományai.”

Ha első ránézésre nem is, de az első lámpaoltásnál biztos fel fog tűnni, hogy milyen különleges a könyv borítója.



Következő könyvünk Máltán játszódik, azonban időutazásban itt is lehet része az olvasónak. Bernáth Zsolt: Lemezbolt a Szent János utcában című könyve Orsi máltai kalandját mutatja be. @Habók értékelése gyors kedvcsináló lehet a könyvhöz: ”Kamaszoknak való kellemes regény párhuzamos világgal, nyomozással, barátsággal, nyaralással, történelemmel. És nekem való regény Máltával, templomos lovagokkal. És mindenkinek való regény, aki szereti a vértelen nyomozásokat, a jól végződő kalandokat.” @krlany így foglalja össze: ”Ez egy nagyon jó ifjúsági könyv. Van benne minden, ami szem-szájnak ingere: századokra visszavezető rejtély, máltai lovagrend, különös kislemez a 60-as évek máltai rockszcénájából, mely egy különös lemezbolthoz vezet, {{átjáró párhuzamos világokba,}} nyomozás és kalandok. 10 éves kortól ajánlja a kiadó.” @Gelso számára voltak részek, amikor letehetetlen volt a könyv (igen részletes értékelést írt a könyvről érdemes elolvasni!) ”A fantasy szál pedig mérhetetlenül izgalmas, dinamikus cselekményfűzésű, pattanásig feszülő és abbahagyhatatlan olvasású volt, amelybe ráadásul megható szálak is szövődtek, és ezzel a befejezés izgalmait oldották, a szereplőket és történetüket az olvasók szívéhez, lelkéhez juttatták közel.”



A fantasy könyvek között egy igazi gyöngyszem Aurora P. Hill: Csillagos ösvényen című könyve. Én abszolút faltam az oldalakat olvasás közben. A könyv tele van izgalommal és feszültséggel. Én kíváncsian várom a folytatást, ám ezzel nem vagyok egyedül, @PTJulia: ”Ígéretes ifjúsági fantasy a ~~padlásszoba kis hercegnőjéről~~ egy árva földi lányról, aki talán nem is az, akinek gondolja magát… Izgalmas, már a földi történések sora is, de különösen jó a többi világgal megismerkedni. Gabrielával együtt illeszkedhetünk be Serbeniára, ami oly ismerős és mégis idegen. Nagyon várom a kalandok folytatását, remélem, hamar megérkezik hozzánk!” @Dorci02 a könyv világába szeretett bele: ”Húhaaa….ez aztán egy olyan kötet, amely csak meglepetéseket okozott. Bevezetett egy olyan világba, melyet életemben nem mertem volna elképzelni. Annyira csodálatos, különleges, megfogó, hogy az leírhatatlan. Gabriela élete, világa igencsak egyedi. Azt is elérte írónőnk, hogy nagyon várjam a következő részt…Amúgy merem nektek ajánlani.” A történetben egyebek mellett végig követhetjük azt is, hogyan lesz Gabrielából bátor és kitartó személyiség. ”Elég, ha magadat meg tudod védeni._ – Nincsenek nagyszabású terveim erre vonatkozólag, de azért ha lehet, szeretnék másoknak is a hasznára lenni – ellenkezett Gabriela..” @Chöpp idézete a könyvből.



Szándékos a legutolsó helyre tettem Schmal Róza: A Ladann könyve című könyvét, ami a kategória felső határát súrolja, azonban érdemes ezt a fantasyt is megemlíteni. @Chöpp így írta le az ismerkedését a könyvvel kapcsolatban: ”Ez egy szép és izgalmakkal teli kapcsolat kezdete. Alig várom a folytatást! Egy „egyszerű” ifjúsági regényt vártam és egy fantasyeposz nyitó epizódjába botlottam. Csodálatos helyek, különleges emberek, nem mindennapi családok és rengeteg fordulat. Máris rabja lettem és főhőseinek izgatott követője. Alaposan meglepett és felcsigázott! Egy élmény ez a történet!” @Cs_N_Kinga-nak tetszett a könyv világa ”Azt hiszem, egy nagyon új fantasy világot kaptunk. Ahol nincsenek vámpírok, vérfarkasok, vagy marvel szuperhősök, mégis más. Itt is akadnak hősök, bár hétköznapinak tűnnek. Nagyon szövevényes volt a könyv. Szoknom kellett az új neveket és kitalált helyeket. De nagyon be tud szippantani magával és kíváncsian várom a történet folytatását is. Mert volt itt szó, gyűlölködésről, féltékenységről, hatalomféltésről és vágyról, de akadt itt szeretet és szerelem, hűség, akár a sírig és a mindent feláldozó. Örökbefogadásról és eltaszítástól, ármányról és húúú és sok másról.


Személy szerint én nagyon szeretem felnőtt fejjel (is) az ifjúsági könyveket, mindig találok bennük valami fontos gondolatot.


A korábbi kimaradókat pedig az alábbi linkeken találjátok:



Köszönjük a munkájukat!

Karcgazda: @Noémi_Zsófi_Tóvári





168 megtekintés0 hozzászólás

Friss bejegyzések

Az összes megtekintése
bottom of page